16. 3. 2018

Žitný chléb a jeho zázračné účinky

Proč je žitný chléb lepší než pšeničný?


1) V prvé řadě obsahuje mnohem méně lepku, který v pečivu - laicky řečeno - nahrazuje lepidlo, (dodává mu pružnost), zevnitř tak zalepí i vás a vy se pak cítíte nadmutí a máte nafouklé břicho.
2) Žito má větší obsah vlákniny, tudíž po jeho konzumaci získáte delší pocit najezení.
3) Vláknina má zároveň za následek pomalejší vstřebávání cukrů a tuků, což je vhodné zejména pro lidi s vysokou hladinou cholesterolu.
4) Žitný chléb by měli jíst také lidé mající potíže s tlustým střevem. Snižuje totiž koncentraci kyselin způsobující rakovinotvorné bujení. Zároveň obsahuje celulózová vlákna, která usnadňují vylučování.
5) Žito také obsahuje nejvyšší podíl aminokyselin lysinu, tedy látky, kterou si naše tělo nezvládne vytvořit samo a je potřebná k růstu svalů. 
6) Mimo jiné je i zdrojem vitamínů B, E, železa a dalších.
7) A v neposlední řadě je oproti obyčejnému pšeničnému chlebu i chutnější s vyváženými složkami mléčnosti a nakyslosti.


Obložený chlebík k snídani

Na žitný chléb jsem položila plátek nízkotučného eidamu, rozpůlená chery rajčátka, nakrájenou jarní cibulku a lžíci konzervovaného hrášku bonduel. Špetka pepře a soli na dochucení a pak jsem krajíc nechala na cca 45 sekund zapéct do mikrovlnné trouby. Stačí jen tak, aby se plátek sýra roztekl a hezky se vsákl do chleba.