2. 6. 2016

Smoothie s chia semínky podle Míši


Vzpomínám si, že jedno z prvních slov mé mladší sestřičky nebylo máma nebo táta, ale maso. O dvacet sedm let později mi oznamuje, že by se ráda stala - když ne přímo veganem, tak alespoň vegetariánem. (Kam ten svět spěje?!) O víkendu, který jsme spolu trávily, mi na snídani udělala smoothie s chia semínky a zasvětila mě do tajů VEGŮ.



Mám na výběr hned z několika variant. Vegetarián nejí maso. Vegan nejí žádné živočišné produkty. Vitarián jí pouze produkty rostlinného původu, ideálně syrové, tzv. raw food. A pak tu máme breathariána. Ten nepotřebuje jíst nic. Dokonce ani pít. Žije (přežívá) pouze ze vzduchu. A že to není žádné scifi, dokazuje jedna paní (pochopitelně z Ameriky), která s touto ideologií fungovala údajně několik let jen na kostelních odpůstcích. Co je však moc, to je příliš i na mě.

A i když sama nejsem milovnicí masa (vždy jsem upřednostňovala sladké), představa, že bych už nikdy nic masového nesnědla mi přijde neskutečná. Vždyť tělo musí strádat, argumentuji! Vzápětí mi je však vysvětleno, že kdybych věděla, jak potraviny kombinovat, jak maso a živočišné produkty nahradit jinými výživnějšími, naopak bych na tom byla zdravotně ještě lépe. 

Tak například smoothie koktejl s chia semínky je ideální po ránu. Nejen, že je zdravý, plný vitamínů, ale má velké množství výživových hodnot a dodává potřebnou energii do začátku dne. Nesrovnatelné s pečivem a kávou, jež snídám normálně. Vždyť kofein je nezdravý sám o sobě a po mouce se kyne...

Smoothie 

Smoothie je rozmixované ovoce či zelenina. Může se obohatit o něco zeleného, např. špenátové listy, polníček, bylinky. Mixuje se s trochou tekutiny, ať už s vodou, mlékem nebo i jen s ledem, neboť samotná ovocná/zeleninová směs je příliš hutná. 

Domnívala jsem se, že rozmixované ovoce je stará známá věc. Vždyť obyčejný mixer má snad každá rodina od nepaměti. Naštěstí se opět našel někdo tak chytrý (mazaný?), že vymyslel smoothie maker – mixer se slabším výkonem. (Smooth v angličtině značí hladký, tedy rozmixovaný do hladka.)  Hlavní rozdíl je v tom, že smoothie maker je menší (aby se vám do skříně vlezl k tomu prvnímu starému, který však vyhodit nemůžete, protože), má slabší výkon, ořech by nerozmixoval a i s mrkví má problém, ta se musí předem nastrouhat. Smoothie maker je prostě ideální a určený jen na ovoce.  

Novinkou dnešní doby jsou CHIA semínka. Trochu jsem z nich měla strach a jejich přidání do smoothie jsem se bránila. (Čemu nerozumím, tomu nevěřím…) Ale když mě Míša poučila, co to vlastně je, nakonec jsem svolila. Musím uznat, že mi nevadila a hlavně jsou prý hróóózně zdravá.

Chia semínka 

Jsou to malinká černá a bílá semínka šalvěje hispánské (velikostí jak sezamová). Pocházejí z Mexika a Guatemaly. Sice nemají žádnou chuť, své tajemství však skrývají v něčem jiném. Umějí zasytit a hydratovat. Jedno semínko totiž během chvilky pojme více než desetinásobek své váhy. Vodu potom v těle uvolňují a dokáží tak organismus hydratovat až pět hodin. Navíc obsahují hořčík, fosfor, zinek, draslík, železo, vlákninu, vápník a jsou skvělým antioxidantem. Zasytí, zpomalují trávení a vyrovnávají hladinu cukru. Za studena si je můžete přimíchat do jogurtu, smoothie, kaší, případně jimi posypat zeleninový salát. Nebo je jen zalijte mlékem a nechte nasáknout. Za tepla je lze použít jako zahušťovadlo do polévek či omáček. 

Smoothie podle Míši

Do mixéru (nejlépe smoothie makeru) dáme: jahody, banán, avokádo, hrst chia semínek, trochu mléka, pár kostek ledu a vše rozmixujeme. Ideální k snídani. Nápoj je plný energie, vitamínů a sacharidů a zaručí vám krásný den!

Další inspiraci najdete např. na těchto vega blozích:

Acotedajis.cz
Conovehonakopci.cz
Veganotic.cz
Bjukitchen.cz
Rawmania.cz
Rawforyou.cz
Sweetsecretofraw.cz